Algemene verkoop- en leveringsvoorwaarden
SECTIE 1 - TOEPASSINGSGEBIED
1. OFFERTE AANVRAGEN
Door een offerte aan te vragen bij DDI SERVICES NV (hierna genoemd DDI SERVICES), verklaart de klant (hierna genoemd Klant) kennis te hebben genomen van en akkoord te gaan met de toepassing van onze Algemene Verkoop- en Leveringsvoor-waarden (hierna genoemd Voorwaarden) op alle aanbiedingen, rechtsverhoudingen en overeenkomsten waarbij DDI SERVICES goederen (software, hardware, …) en/of diensten van welke aard dan ook levert aan de Klant (hierna genoemd Producten). Algemene voorwaarden van de Klant die afwijken van, in strijd zijn met of een aanvulling vormen op deze Voorwaarden, worden enkel en voor zover DDI SERVICES uitdrukkelijk en schriftelijk met hun toepasselijkheid heeft ingestemd, onder-deel van de overeenkomst tussen partijen. Deze toestemmings-vereiste geldt in alle gevallen, zelfs wanneer DDI SERVICES op de hoogte is van de algemene voorwaarden van de Klant zonder deze uitdrukkelijk te verwerpen.
2. VOORWAARDEN
Indien een bepaling of een deel van een bepaling van deze Voorwaarden nietig wordt verklaard, blijven de overige bepa-lingen en/of het resterende deel van die bepaling volledig van kracht. Indien een bepaling of een deel ervan nietig wordt verklaard, zullen DDI SERVICES en de Klant, zoveel als mogelijk en naar eer en geweten, onderhandelen om de nietige bepaling te vervangen door een gelijkwaardige bepaling in de geest van deze Voorwaarden.
3. RECHT OP AANPASSING
DDI SERVICES behoudt zich het recht voor om haar Algemene en/of Bijzondere Voorwaarden op elk moment te wijzigen of aan te passen.
4. KLANT
Onder Klant wordt verstaan: iedere persoon die een beroep doet op de diensten van DDI SERVICES in naam en/of voor rekening van een derde partij.
SECTIE 2: OFFERTE, BESTELLING EN ORDERBEVESTIGING
5. OFFERTE
Een offerte van DDI SERVICES wordt uitsluitend beschouwd als een uitnodiging aan de Klant om een bestelling te plaatsen en is in elk geval geheel vrijblijvend. DDI SERVICES kan elke offerte te allen tijde intrekken. Een overeenkomst komt slechts tot stand wanneer een persoon die bevoegd is DDI SERVICES juridisch te verbinden de bestelling van de Klant schriftelijk bevestigt, of wanneer DDI SERVICES aanvang maakt met de uitvoering van de bestelling.
6. OVEREENKOMST
DDI SERVICES is vrij om zelf te bepalen met welke partijen zij een overeenkomst wenst aan te gaan.
SECTIE 3: SPECIFICATIES - INTELLECTUEEL EIGENDOM
7. PRODUCTEN EN ANDERE TECHNISCHE LEVERINGSVOORWAARDEN
Informatie over de door DDI SERVICES verdeelde Producten – met name informatie opgenomen in brochures, typelijsten, catalogi, datasheets, reclamemateriaal, specificaties en beschrijvingen, definities van de vereisten waaraan de Pro-ducten moeten voldoen en andere technische leveringsvoor-waarden, certificaten (bijv. conformiteitscertificaat) en andere documenten – houdt geen enkele garantie in van DDI SERVICES met betrekking tot de kwaliteit, toestand of duurzaamheid van de Producten.
8. BETROUWBAARHEID VAN DE PRODUCTEN
Statistische informatie en gegevens verstrekt door DDI SERVI-CES met betrekking tot de betrouwbaarheid van de geleverde Producten dienen uitsluitend ter oriëntatie en hebben geen betrekking op afzonderlijke leveringen of partijen. Informatie verstrekt door DDI SERVICES vormt geen resultaatsverbintenis.
9. EIGENDOMSRECHTEN
Alle intellectuele en industriële eigendomsrechten met betrek-king tot software, databases, apparatuur of andere Producten die door DDI SERVICES zijn ontwikkeld of aan de Klant zijn geleverd – met inbegrip van maar niet beperkt tot analyses, ontwerpen, documentatie, rapporten, offertes en voorbereidend materiaal – blijven het exclusieve eigendom van DDI SERVICES en gaan niet over op de Klant. De Klant zal op verzoek dergelijke materialen onmiddellijk retourneren. Alle knowhow, monsters, modellen, ontwerpen en tekeningen met betrekking tot de Producten of hun ontwikkeling blijven het exclusieve eigendom van DDI SERVICES en worden als vertrouwelijk behandeld. De Klant mag deze materialen niet kopiëren, reproduceren, onderwerpen aan reverse-engineering of openbaar maken aan derden zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van DDI SERVICES. Bij niet-naleving van deze bepalingen is de Klant een schadevergoeding verschuldigd van €25.000 per inbreuk, onverminderd het recht van DDI SERVICES om hogere schade te vorderen.
10. INTELLECTUELE EIGENDOMSRECHTEN
Tenzij uitdrukkelijk anders is vermeld, wordt aan de Klant geen enkel recht of licentie verleend onder enig octrooi, auteursrecht, geregistreerd ontwerp of andere intellectuele eigendomsrech-ten, behalve het beperkte recht om de Producten te gebruiken of door te verkopen.
11. AANSPRAKELIJKHEID VOOR SCHADE OF VERLIES
DDI SERVICES aanvaardt geen aansprakelijkheid voor schade of verliezen die de Klant lijdt als gevolg van het inbreuk maken van de Producten of de handelsmerken van DDI SERVICES op industriële eigendomsrechten van derden. De Klant dient DDI SERVICES echter onmiddellijk op de hoogte te stellen van iedere claim of beweerde inbreuk op enig intellectueel eigen-domsrecht. DDI SERVICES mag naar eigen goeddunken en op eigen kosten onderhandelingen voeren of gerechtelijke proce-dures voeren in verband met dergelijke claims; de Klant zal hieraan zijn volledige medewerking verlenen.
12. HANDELSMERKEN
De Klant mag zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van DDI SERVICES geen handelsmerken van DDI SERVICES of andere aanduidingen op de Producten verwijderen, onleesbaar maken, verbergen of vervangen, noch extra aanduidingen of woorden toevoegen.
SECTIE 4: PRIJS
13. PRIJZEN
Alle prijzen zijn exclusief BTW en worden uitgedrukt in euro. Voor elke aankoop wordt een afzonderlijke prijs berekend. Deze prijs geldt enkel voor de specifiek gedefinieerde aankoop en is derhalve niet van toepassing op andere, zelfs gelijkaardige aankopen.
14. MEERWERK
Alle leveringen van goederen en/of diensten die niet uitdrukke-lijk zijn opgenomen in de offerte en/of verkoopovereenkomst worden beschouwd als meerwerk dat door de Klant is gevraagd en worden bijgevolg aan de Klant aangerekend.
15. NIET INBEGREPEN KOSTEN
De volgende kosten zijn niet inbegrepen en komen voor reke-ning van de Klant, tenzij uitdrukkelijk anders overeengekomen: kosten van verpakking, containers, transport- en reiskosten, inclusief transportverzekering, opslagkosten, inclusief bijko-mende kosten verbonden aan verlengde opslag, vrachtkosten, invoerrechten, belastingen, heffingen, bankkosten, enz.
16. TRANSPORT- EN REISKOSTEN
Transport- en reiskosten worden berekend vanaf de maat-schappelijke zetel van DDI SERVICES en worden per verplaat-sing gefactureerd op basis van vaste tarieven.
17. VALUTASCHOMMELINGEN
Valutaschommelingen, stijgingen van prijzen van materialen, hulpstoffen en grondstoffen, lonen, salarissen, sociale bijdra-gen, door de overheid opgelegde kosten, heffingen en belastin-gen, transportkosten, invoer- en uitvoerrechten of verzekerings-premies die zich voordoen tussen de orderbevestiging en de levering van de verkochte Producten, geven DDI SERVICES het recht om de overeengekomen prijs dienovereenkomstig te verhogen.
18. BANKGARANTIE
DDI SERVICES heeft het recht om van de Klant een bankgarantie te eisen voor bestellingen en/of opdrachten met een waarde hoger dan EUR of USD 50.000, exclusief BTW, alvorens tot uitvoering van de overeenkomst over te gaan.
SECTIE 5: LEVERING EN OPHALEN
19. HANDELSVOORWAARDE
Indien niet anders overeengekomen, worden alle overeenge-komen handelsvoorwaarden geïnterpreteerd overeenkomstig de INCOTERMS die van kracht zijn op het moment van aanvaar-ding van de bestelling door DDI SERVICES. Indien geen speci-fieke handelsvoorwaarde is overeengekomen, worden de Producten geleverd Ex Works vanaf de maatschappelijke zetel van DDI SERVICES.
20. LEVERTIJDEN
De levertijden zijn steeds indicatief en vormen geen essentieel onderdeel van de overeenkomst. Indien de opgegeven termijn wordt overschreden, zullen DDI SERVICES en de Klant in onderling overleg een redelijke aanvullende termijn bepalen. Een vertraging, ongeacht of het de oorspronkelijke of de aanvullende termijn betreft, geeft geen aanleiding tot annule-ring van de bestelling of tot enige schadevergoeding. Wijzigin-gen aan een bestelling, offerte en/of verkoopovereenkomst leiden automatisch tot het vervallen van de vooropgestelde verwachte levertijden.
21. DEELLEVERINGEN
DDI SERVICES heeft het recht om verkochte Producten in verschillende zendingen te leveren/transporteren. Gedeeltelijke uitvoering of levering leidt niet tot annulering van de overeen-komst.
22. VERTRAGINGEN
DDI SERVICES is niet aansprakelijk voor vertragingen die worden veroorzaakt door tekortkomingen van leveranciers van DDI SERVICES, de Klant en/of enige andere derde partij.
23. AFHALING
Indien Partijen overeenkomen dat de Klant de Producten zal afhalen, gebeurt dit op kosten van de Klant op de plaats en het tijdstip zoals aangegeven door DDI SERVICES. Indien de Klant de Producten niet binnen 5 werkdagen afhaalt, is hij een opslagvergoeding verschuldigd van 1% van het volledige factuurbedrag per week. Indien de geplande afhaaldatum met twee weken wordt overschreden, heeft DDI SERVICES het recht om de overeenkomst te annuleren met ingang van de datum waarop de annuleringsbrief wordt verstuurd, zonder ingebreke-stelling en zonder gerechtelijke tussenkomst. In dat geval is de Klant een forfaitaire schadevergoeding verschuldigd van 35% van het totale factuurbedrag, onverminderd het recht van DDI SERVICES om bijkomende schade te bewijzen.
24. RISICO
Alle risico’s met betrekking tot de Producten gaan over op de Klant op het moment dat de overeenkomst wordt gesloten.
SECTIE 7: GARANTIE, KLACHTEN EN AANSPRAKELIJKHEID
25. EERSTE CONTROLE
De Klant dient onmiddellijk bij afhaling en/of levering van de Producten een eerste controle uit te voeren. Deze verplichte onmiddellijke controle heeft onder meer (maar niet uitsluitend) betrekking op de hoeveelheid en het gewicht, de conformiteit van de levering, zichtbare gebreken, juiste locatie(s), enz. Eventuele direct waarneembare afwijkingen moeten door de Klant op de leveringsbon worden vermeld, bij gebreke waarvan de Producten worden geacht aanvaard te zijn zoals overeenge-komen.
26. INSPECTIE VAN DE PRODUCTEN
De Klant dient binnen 24 uur na levering en/of afhaling een grondige inspectie van de Producten uit te voeren. Het gebrui-ken, verwerken en/of doorverkopen van de Producten wordt beschouwd als goedkeuring en aanvaarding, en vormt de definitieve overdracht van de Producten zoals geleverd en/of afgehaald.
27. GARANTIE
DDI SERVICES garandeert dat haar Producten vrij zijn van gebreken in vakmanschap en materialen gedurende 2 (twee) jaar. Tenzij anders uitdrukkelijk schriftelijk overeengekomen in specifieke garantievoorwaarden die aan de Klant zijn verstrekt en van kracht zijn op het moment van levering van de desbetref-fende Producten, vervallen de verplichtingen van DDI SERVICES onder deze garantie uiterlijk vierentwintig (24) maanden na factuurdatum van de Producten aan de Klant. Voor goederen die niet door DDI SERVICES zijn vervaardigd, heeft de Klant enkel recht op de garantie die DDI SERVICES ontvangt op basis van de garanties verstrekt door haar leveranciers/fabrikant. De garantie is niet van toepassing op Producten die werden blootgesteld aan installatiefouten, onbevoegd gebruik, nalatig-heid, ongevallen, wijzigingen, misbruik of normale slijtage en/of schade veroorzaakt door de Klant en/of derden, en/of het niet-naleven van wettelijke of andere verplichtingen door de Klant.
28. RECHT OM ZICH OP GEBREKEN TE BEROEPEN
De Klant verliest het recht om zich op gebreken in de Producten te beroepen, tenzij hij DDI SERVICES daarvan per aangetekend schrijven binnen 48 uur na ontdekking of na het moment waarop hij het gebrek had moeten ontdekken, op de hoogte stelt, met vermelding van het factuurnummer en/of het nummer van de leveringsbon, een duidelijke identificatie van de Pro-ducten en een gedetailleerde beschrijving van het gebrek.
29. GEBREKEN
Bij gebreken dient de Klant DDI SERVICES in de gelegenheid te stellen om onderzoek uit te voeren door de gebrekkige goederen en hun verpakking ter inspectie ter beschikking te stellen. Indien de Klant hieraan niet voldoet, vervalt het recht om zich op gebreken te beroepen. Producten mogen in geen geval worden teruggezonden zonder voorafgaande toestemming van DDI SERVICES. De Klant draagt de verzendkosten en is verantwoor-delijk voor eventueel verlies of schade tijdens het transport. Indien de Klant herstellingen of vervangingen op locatie wenst bij de Klant of een derde partij, dient hiervoor een bestelbon te worden ingediend, onder voorbehoud van aanvaarding door DDI SERVICES; de Klant draagt in dat geval de kosten van de dienstverlening, alsook de vervoers- en verblijfskosten.
30. VERVANGING OF TERUGBETALING
Mits de Klant de in dit artikel vastgelegde procedures en vereisten tijdig heeft nageleefd, kan DDI SERVICES naar eigen goeddunken het gebrekkige Product kosteloos vervangen, herstellen of de aankoopprijs ervan terugbetalen. Indien DDI SERVICES het gebrekkige Product niet kan herstellen of vervan-gen, zal een gelijkwaardig vervangend product worden geleverd. Deze remedies vormen de enige en exclusieve verhaalsmoge-lijkheden van de Klant bij gebreken aan het Product, ongeacht de aard van het gestelde gebrek.
31. RESTERENDE GARANTIEPERIODE
Vervangen of herstelde gebrekkige Producten vallen onder de garantie gedurende de resterende looptijd van de oorspronkelij-ke garantie.
32. SCHADEVERGOEDING
DDI SERVICES is in geen geval gehouden tot vergoeding van productieverlies, winstderving of enige andere gevolgschade of indirect verlies, noch tot vergoeding van schade die het factuur-bedrag of de dekking van de afgesloten aansprakelijkheidsver-zekering overschrijdt. DDI SERVICES is evenmin aansprakelijk voor fouten als gevolg van onjuiste of onvolledige informatie verstrekt door de Klant. Behoudens hetgeen in dit artikel is bepaald, is DDI SERVICES niet aansprakelijk, contractueel noch buitencontractueel, voor lichamelijk letsel, verlies of schade van welke aard dan ook of hoe ook veroorzaakt, noch voor enige handeling of nalatigheid in verband met de Producten of de werkzaamheden hieromtrent, ongeacht of deze aan DDI SERVICES te wijten zijn. De Klant aanvaardt het risico dat het geleverde product geschikt is voor zijn specifieke doeleinden. DDI SERVICES heeft ter zake geen enkele waarborg afgegeven. Tenzij in dit document uitdrukkelijk anders is vermeld, is DDI SERVICES niet op de hoogte van het specifieke gebruik dat de Klant van het Product wenst te maken.
33. KLACHTEN
Klachten ontslaan de Klant in geen enkel geval van zijn beta-lingsverplichtingen binnen de voorziene termijnen conform deze Voorwaarden, de offerte, de verkoopovereenkomst en/of de factuur. De Klant dient de kosten te vergoeden die voortvloeien uit ongegronde klachten.
34. BEPERKING VAN AANSPRAKELIJKHEID – CLOUD-
EN SAAS-DIENSTEN (JAARPLAFOND)
Voor alle cloud-, hosting-, API-, SFTP- en SaaS-diensten geleverd door DDI Services NV wordt de totale con-tractuele en buitencontractuele aansprakelijkheid, uit welke hoofde ook, uitdrukkelijk beperkt tot maximaal één twaalfde (1/12) van de totale jaarlijkse facturatie van de toepasselijke dienst waarop de schade betrekking heeft, exclusief btw.
Deze beperking geldt: per schadegeval, per contractjaar, ongeacht de aard van de vordering (contractueel, buitencon-tractueel, foutaansprakelijkheid, garantie, …), ongeacht het aantal schadeverwekkende feiten.
DDI Services NV kan in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor indirecte schade, waaronder begrepen maar niet beperkt tot: verlies van omzet of winst, verlies van gegevens, verlies van klanten of contracten, bedrijfs- of productiestilstand, reputatie-schade, gemiste besparingen, of enige andere gevolgschade.
Deze aansprakelijkheidsbeperking doet geen afbreuk aan de aansprakelijkheid van DDI Services NV in geval van opzet of zware fout, doch het in deze overeenkomst vastgelegde maxi-male aansprakelijkheidsplafond blijft in dat geval onverkort van toepassing.
SECTIE 8: OVERMACHT EN TEGENSPOED / IMPREVISIE
35. TEKORTKOMING
DDI SERVICES is niet aansprakelijk voor enige tekortkoming in de nakoming van haar verplichtingen als gevolg van overmacht of hardship/imprevisie.
36. OVERMACHT OF HARDSHIP
In geval van overmacht of hardship/imprevisie kan DDI SERVI-CES naar eigen goeddunken: (1) de uitvoering van haar ver-plichtingen tijdelijk opschorten; (2) de overeenkomst annuleren per aangetekende brief; en/of (3) de Klant uitnodigen om de overeenkomst te heronderhandelen. Indien de Klant te goeder trouw niet meewerkt aan de heronderhandelingen, kan DDI SERVICES, overeenkomstig artikel 15 van deze Algemene Verkoop- en Leveringsvoorwaarden, een of meerdere arbiters verzoeken om nieuwe contractvoorwaarden vast te stellen en/of de Klant te veroordelen tot betaling van een schadevergoeding.
37. DEFINITIE VAN OVERMACHT EN HARDSHIP
Onder overmacht en hardship/imprevisie wordt onder meer verstaan (deze opsomming is louter illustratief): onbeschik-baarheid/schaarste van verkochte Producten, schaarste aan grondstoffen, ijsvorming, uitzonderlijke weersomstandigheden, stakingen, mobilisatie, oorlogen, ziekte of ongevallen, uitval van communicatie- en informatietechnologie, overheidsmaat-regelen, exportverboden, leveringsvertragingen, transport- en/of reisbelemmeringen, waaronder het ontbreken of intrekken van vervoersfaciliteiten, export- en invoerbelemmeringen, panne, files, enz. Overmacht en hardship/imprevisie omvatten even-eens overmachtssituaties bij leveranciers van DDI SERVICES, tekortkomingen van leveranciers die door de Klant aan DDI SERVICES werden voorgeschreven, evenals gebreken in objecten, Producten of software van derden die door de Klant aan DDI SERVICES werden opgelegd.
SECTIE 9: FACTURERING EN BETALING
38. KLACHTEN
De Klant dient klachten met betrekking tot facturen schriftelijk te melden binnen drie werkdagen na ontvangst van de factuur. Facturen kunnen enkel geldig worden betwist per aangetekende brief, met vermelding van de factuurdatum, het factuurnummer en een gedetailleerde motivering.
39. BETALING
Alle facturen zijn onmiddellijk betaalbaar in euro via overschrij-ving op het bankrekeningnummer vermeld op de factuur. Behoudens andersluidende schriftelijke overeenkomst wordt geen korting toegestaan voor contante betalingen. De Klant mag geen betalingen uitvoeren aan tussenpersonen. Enkel kwijt-schriften ondertekend door personen die DDI SERVICES rechtsgeldig kunnen verbinden, zijn geldig.
40. VOORSCHOT
DDI SERVICES behoudt zich het recht voor om een voorschot te vragen van minstens 35% van het totale factuurbedrag.
41. LAATTIJDIGE BETALING
Elk bedrag dat onbetaald blijft na de vervaldatum, wordt van rechtswege en zonder ingebrekestelling verhoogd met een jaarlijkse rente van 10%, gekapitaliseerd op jaarbasis. Boven-dien wordt elke onbetaalde factuur verhoogd met een forfaitaire schadevergoeding van 15% van het onbetaalde factuurbedrag, met een minimum van 250 EUR, onverminderd het recht van DDI SERVICES om bijkomende schade en (gerechtelijke) invorderingskosten te bewijzen.
42. BLIJVENDE WANBETALING
Zolang de Klant in gebreke blijft met betrekking tot één of meerdere openstaande betalingen aan DDI SERVICES, is DDI SERVICES gerechtigd om alle leveringen van producten en diensten stop te zetten of nog niet geleverde bestellingen te annuleren totdat alle openstaande bedragen volledig zijn voldaan.
43. ONMIDDELLIJKE OPEISBAARHEID VAN ALLE FACTUREN
Laattijdige betaling van een factuur op de vervaldag, inclusief alle verschuldigde intresten en boetes, maakt alle facturen onmiddellijk opeisbaar, inclusief facturen die nog niet vervallen zijn, en heft alle eerder overeengekomen betalingsmodaliteiten op. Dit geldt eveneens in geval van dreigend faillissement, gerechtelijke of vrijwillige ontbinding, gerechtelijke reorganisa-tie, aanhoudende wanbetaling of enig ander feit dat de insol-ventie van de Klant aantoont.
44. GOEDKEURING VAN DE FACTUUR
Door (gedeeltelijke of volledige) betaling van een factuur zonder enig voorbehoud, wordt de factuur door de Klant als goedge-keurd beschouwd. Betalingen worden altijd aanvaard onder voorbehoud van alle rechten, en worden eerst afgeboekt op gerechtskosten, vervolgens op de verschuldigde intresten, daarna op de boetebepaling en ten slotte op het openstaande hoofdbedrag.
SECTIE 10: ANNULERING
Behoudens uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van DDI SERVICES is het de Klant niet toegestaan om de overeenkomst te annuleren. Indien een bestelling door of namens de Klant wordt geannuleerd, zelfs met de uitdrukkelijke schriftelijke toestemming van DDI SERVICES, is de Klant verplicht om een forfaitaire schadevergoeding te betalen ten belope van 30% van de totale aankoopprijs, onverminderd het uitdrukkelijke recht van DDI SERVICES om hogere schadevergoeding te vorderen mits bewijs.
SECTIE 11: EIGENDOMSVOORBEHOUD
45. EIGENDOM
Geleverde Producten blijven, voor zover toegestaan door de toepasselijke wetgeving, eigendom van DDI SERVICES totdat volledige betaling door de Klant aan DDI SERVICES is voldaan (inclusief alle verschuldigde bedragen en eventuele nalatig-heidsinteresten). Dit eigendomsvoorbehoud geldt ook indien de Producten worden geïnstalleerd in andere producten. Indien het eigendomsrecht van DDI SERVICES door de installatie zou vervallen, zal het mede-eigendomsbelang van de Klant automa-tisch overgaan op DDI SERVICES. Gedurende deze periode mag de Klant de verkochte Producten niet verkopen, verpanden of op andere wijze over de goederen beschikken. Indien de Klant deze verplichting tot eigendomsvoorbehoud en verbod op vervreem-ding schendt, gaat het eigendomsrecht automatisch over op de uit deze verkoop voortvloeiende verkoopprijs, en is de Klant een schadevergoeding verschuldigd gelijk aan 50% van de verkoop-prijs.
46. BESCHERMING VAN HET EIGENDOMSRECHT
De Klant zal DDI SERVICES alle noodzakelijke medewerking verlenen bij het nemen van maatregelen ter bescherming van het eigendomsrecht van DDI SERVICES op de Producten. Indien derden beslag leggen op de Producten of rechten willen vestigen of doen gelden op de Producten, is de Klant verplicht DDI SERVICES hiervan onmiddellijk op de hoogte te stellen.
47. VERZEKERING
De Klant verbindt zich ertoe om onbetaalde Producten te verzekeren tegen brand, explosie, waterschade en diefstal. De Klant verleent DDI SERVICES het recht om op eerste verzoek de verzekeringspolissen en betalingsbewijzen van de hiervoor afgesloten verzekeringen in te kijken. Eventuele uitkeringen uit deze verzekeringen komen toe aan DDI SERVICES.
De Klant is zelf verantwoordelijk voor het afsluiten en behouden van passende verzekeringen, met inbegrip van maar niet beperkt tot: een burgerlijke aansprakelijkheidsverzekering (BA), een bedrijfsschadeverzekering, en een cyberrisk- en datalek-verzekering.
Deze verzekeringen dienen toereikend te zijn om de financiële gevolgen van operationele storingen, cyberincidenten, datalek-ken, verlies van gegevens en aansprakelijkheidsclaims te dekken die voortvloeien uit het gebruik van de geleverde cloud- en/of SaaS-diensten.
Het ontbreken of de ontoereikendheid van dergelijke verzekerin-gen kan in geen geval aanleiding geven tot enige aansprakelijk-heid of schadevergoeding verschuldigd door DDI Services NV.
48. ANNULERING VAN DE OVEREENKOMST
Indien de Klant zijn verplichtingen niet nakomt, of indien DDI SERVICES vermoedt dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen, dient de Klant de Producten op eerste verzoek binnen 24 uur op eigen kosten en risico aan DDI SERVICES terug te bezorgen. De uitoefening van dit recht leidt tot onmiddellijke en automatische annulering van de overeenkomst.
SECTIE 12: VERVAL VAN RECHTEN
Indien DDI SERVICES nalaat, zelfs herhaaldelijk, om enig recht af te dwingen, wordt dit enkel beschouwd als een vorm van tolerantie en leidt dit niet tot het verval van rechten.
Elke, zelfs tijdelijke, nalatigheid van de Klant om enig recht af te dwingen, leidt tot het verval van rechten.
SECTIE 13: VERREKENING
Overeenkomstig de Belgische Wet op de Financiële Zekerheden van 15 december 2004, zullen DDI SERVICES en de Klant alle bestaande en toekomstige schulden jegens elkaar van rechts-wege compenseren. Dit betekent dat in de langetermijnrelatie tussen DDI SERVICES en de Klant steeds het grootste te vorderen saldo na de voormelde automatische verrekening zal overblijven.
Deze verrekening is in alle gevallen tegenwerpelijk aan curato-ren en andere gezamenlijke schuldeisers, die zich derhalve niet kunnen verzetten tegen de door de Klant en DDI SERVICES uitgevoerde verrekening.
SECTIE 14: OPSCHORTING EN ANNULERING
In geval van enige wijziging in de situatie van de Klant, zoals overlijden, omzetting, fusie, overname, overdracht, liquidatie, staking van betalingen, collectieve schuldenregeling of minne-lijke schikking, aanvraag tot uitstel van betaling, stopzetting van activiteiten, beslaglegging of enige andere omstandigheid die het vertrouwen in de kredietwaardigheid van de Klant kan schaden, behoudt DDI SERVICES zich het recht voor om louter om die reden:
ofwel de uitvoering van één of meerdere overeenkomsten met de Klant op te schorten totdat de Klant voldoende betalingsga-ranties heeft gesteld;
ofwel één of meerdere overeenkomsten met de Klant te annule-ren met ingang van de datum waarop het annuleringsbericht wordt verstuurd, zonder ingebrekestelling en zonder gerechtelij-ke tussenkomst, onverminderd het recht van DDI SERVICES om aanvullende schadevergoeding te vorderen.
SECTIE 15: ANNULERING VAN DE HOSTING-CLOUD DIENST
De producten, waaronder zelfontwikkelde websites, applicaties en platforms, mogen niet worden overgedragen, gehost of geïmplementeerd op servers of hostingdiensten van derden. Bij annulering door één van de partijen zal de specifiek ontwikkel-de software offline worden gehaald en zullen de gegevens binnen 4 weken worden verwijderd. Zie de beëindigingsvoor-waarden hieronder.
SECTIE 16: PERIODIEKE OPDRACHTEN/DIENSTEN - BEËINDIGING
De Klant kan een periodieke opdracht (d.w.z. een opdracht bestaande uit terugkerende deelopdrachten of doorlopende diensten) jaarlijks beëindigen, mits de opzegging per aangete-kende brief wordt gemeld en de toepasselijke opzegtermijn wordt gerespecteerd. De opzegging dient te gebeuren minstens … maanden vóór de jaarlijkse verlengingsdatum, berekend vanaf de oorspronkelijke startdatum van het contract. De toepasselijke opzegtermijnen, afhankelijk van de jaarlijkse contractwaarde, zijn als volgt:
Minstens 3 maanden opzegtermijn voor contracten met een jaarlijkse omzet tot EUR 7.500
Minstens 6 maanden opzegtermijn voor contracten met een jaarlijkse omzet van meer dan EUR 7.500 en tot EUR 25.000
Minstens 12 maanden opzegtermijn voor contracten met een jaarlijkse omzet van meer dan EUR 25.000
SECTIE 17: SERVICE LEVEL AGREEMENTS (SLA'S)
Voor al onze diensten hanteren wij standaard SLA’s gebaseerd op gangbare best practices.
Deze SLA’s zijn beschikbaar voor klanten en kunnen op verzoek worden aangepast aan specifieke behoeften. SLA’s worden pas bindend en afdwingbaar na ondertekening door beide partijen. Tot dan gelden ze als niet-bindende richtlijnen voor de dienst-verlening. Bij gebrek aan een ondertekende SLA is de dienstver-lening onderworpen aan de algemene voorwaarden van DDI Services NV, zonder expliciete garanties inzake responstijden, uptime of andere prestatieparameters.
Klanten die specifieke garanties of aangepaste serviceafspra-ken wensen, dienen een SLA te ondertekenen. Alle verzoeken tot wijziging van SLA’s worden door DDI Services NV geëvalu-eerd en bevestigd vóór inwerkingtreding.
SECTIE 18: INFORMATIEBEVEILIGING EN GEGEVENSBESCHERMING
DDI SERVICES NV past een intern Information Security Ma-nagement System (ISMS) toe en onderhoudt dit, volgens de principes van ISO/IEC 27001. Dit ISMS regelt de beveiliging, vertrouwelijkheid, integriteit en beschikbaarheid van informatie en systemen gebruikt voor de dienstverlening aan de Klant. DDI SERVICES verbindt zich ertoe passende technische en organi-satorische maatregelen te nemen om ongeoorloofde toegang, verlies, vernietiging of wijziging van gegevens die namens de Klant worden verwerkt, te voorkomen. Hiertoe behoren onder meer versleuteling (TLS, AWS KMS), toegangscontrole geba-seerd op het principe van minimale bevoegdheden, continue monitoring en periodieke risico-evaluaties. In geval van een beveiligingsincident met betrekking tot klantgegevens zal DDI SERVICES de Klant onverwijld informeren en meewerken aan redelijke onderzoeken en herstelmaatregelen. Tenzij anders overeengekomen in een ondertekende SLA, weerspiegelen deze maatregelen de best effort-inspanningen van DDI SERVICES in het kader van een ISO/IEC 27001-conforme dienstverlening.
De Klant verbindt zich ertoe de commerciële en technische informatie en bedrijfsgeheimen die hij bij DDI SERVICES verneemt, ook na beëindiging van de samenwerking met DDI SERVICES, vertrouwelijk te behandelen en niet voor eigen voordeel aan te wenden.
SECTIE 19: VERTROUWELIJKHEID, CONCURRENTIE- EN OVERNAMEVERBOD
De Klant verbindt zich ertoe, zowel tijdens de samenwerking als gedurende 12 maanden na beëindiging daarvan, noch recht-streeks noch onrechtstreeks en in geen enkele hoedanigheid: (i) activiteiten te ontplooien of handelingen te stellen in België die concurreren met deze van DDI SERVICES, en (ii) werknemers en/of medewerkers van DDI SERVICES te rekruteren.
In geval van inbreuk is de Klant aan DDI SERVICES een forfaitai-re schadevergoeding verschuldigd van EUR 100.000 per inbreuk. DDI SERVICES behoudt zich echter het recht voor een hogere schadevergoeding te eisen indien de werkelijke schade hoger blijkt te zijn.
SECTIE 20: GESCHILLEN / TOEPASSELIJK RECHT
De overeenkomst en alle verkoopovereenkomsten gesloten tussen de partijen met betrekking tot de Producten worden beheerst door en geïnterpreteerd overeenkomstig het Belgisch recht, met inbegrip van de artikelen 4-39 en 41-88 van het Weens Koopverdrag (waarbij alle andere artikelen van het Weens Koopverdrag worden uitgesloten).
Alle geschillen, vorderingen, controverses en meningsverschil-len die voortvloeien uit of verband houden met de overeen-komst en alle verkoopovereenkomsten tussen de partijen met betrekking tot de Producten, of de beëindiging, schending of ongeldigheid ervan, worden uitsluitend beslecht door de Belgische rechtbanken.
In geval van betwisting prevaleert de Engelse versie van deze Algemene Verkoop- en Leveringsvoorwaarden boven alle andere versies.
